Poes in de mand

Gemeente roept op: houd katten tijdens broedseizoen ’s nachts binnen

08 mei 2024

‘In mei leggen alle vogels een ei.’ Eigenlijk klopt er weinig van dit oud-Hollandse gezegde. Bekende tuinvogels als de mus, de mees en de merel leggen hun eerste eieren in april. Helaas wél een feit: onze katten maken veel slachtoffers onder jonge vogels. Ook verstoren ze broedende vogels, waardoor nesten verloren gaan. En andere kleine dieren, als muizen en kikkers. Daarom roept de gemeente katteneigenaren op om hun kat tijdens het broedseizoen ‘s nachts binnen te houden.

“Het kan lastig zijn om je kat in huis te houden, maar het is ze aan te leren. En het is geen vrijbrief om ze toch maar los te laten. Echt, het is hard nodig om katten in íeder geval tijdens het broedseizoen ’s nachts binnen te houden”, stelt Chris Smit, hoogleraar ecologie en natuurbeheer aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Het broedseizoen loopt van ongeveer 15 maart tot 15 juli. Maar ook buiten deze periode broeden vogels.

Biodiversiteit

“Katten schaden de biodiversiteit omdat ze wilde dieren verstoren of doden. Ze hebben een enorme impact op de vogelpopulatie”, vertelt Chris. Om hoeveel vogels het gaat? “De schattingen lopen uiteen. Van zo’n 12 miljoen tot 200 miljoen vogels. Per jaar.”

3 miljoen

“Dan volgt natuurlijk de vraag: hoe kan dat zover uit elkaar liggen?” vult hij zelf aan. “We hebben zo’n 3 miljoen katten in Nederland. Ga er vanuit dat een kat elk jaar één vogel mee naar huis neemt. Dan zit je al op 3 miljoen. Maar dat wat een kat mee naar huis neemt, is nog geen kwárt van wat hij doodt in de natuur. Vaak is dat zelfs het tienvoudige. Nou, reken maar uit”, zegt hij. “Vandaar die grote spreiding in de schattingen.”

Foto: poesindemand.nl

Wetgeving

Katten zijn vooral nachtelijke rovers. In het donker zijn kuikens het meest kwetsbaar. Chris is daarom blij met de oproep van de gemeente. “Dat er iets moet gebeuren, is duidelijk. Het is al jaren verboden om je huisdier los te laten in natuurgebieden. Dit verbod geldt ook voor katten. De regelgeving is er dus wel, maar er wordt niet op gehandhaafd”, aldus Chris. “Gelukkig komt er een landelijke chip- en registratieplicht. Hopelijk gaat dat iets helpen. Bij honden leidde de registratieplicht bijvoorbeeld tot minder nestjes.”

Tips

Zijn tip aan katteneigenaren? “Hang tijdens het broedseizoen een belletje aan de halsband. Ook bestaan er kleurige kragen, waarmee vogels en andere dieren de kat van mijlenver zien aankomen. Of plaats een omheining om de tuin. En als je ‘m toch naar buiten laat: alleen overdag en niet in de buurt van natuurgebieden.”